Ponořte se do jednoho tématu až po uši.
Když chcete představit jeden fenomén, zaměřte se na něj důkladně a ze všech stran.
Je vaše společnost v něčem nejlepší na světě? Představte to v rozsáhlém článku, kterému říkáme fokus. Je to kompilace různých žánrů, která čtenáře seznámí s vaším tématem (produktem, službou) ze všech úhlů pohledu a propojí ho s vaší značkou.
Řekněme, že se třeba specializujete na výrobu hliníkových fólií. Váš fokus se bude týkat hliníku jako suroviny. Napište hlavní text o tom, jak se hliník těží, přidejte krátký rozhovor se zaměstnancem, který popíše zpracování této suroviny, ukažte a popište finální výrobky, a to vše doplňte několika infografikami a informačními boxy (největší doly na světě, proces recyklace apod.).
Přivlastníte si tak celé téma a v myslích vašich čtenářů-zákazníků se s ním vaše značka pěkně propojí. Určitě si na vás pak vzpomenou, až budou potřebovat.
Jak na to
- Vyberte si téma a sesbírejte co nejvíc informací. Napište hlavní informační článek o daném tématu (ne o vás). Měl by být neutrální a plný zajímavostí, jako by mohl vyjít v jakémkoliv oborovém médiu. Přidejte několik infoboxů, které shrnují vaše téma nebo ho doplňují o další přidružená témata.
- Vyberte si odborníka, někoho z vaší společnosti, koho chcete s tématem spojit a má k němu co říct. Udělejte s ním krátký rozhovor a vyberte citace a doplňte je do hlavního textu. Abyste článku přidali extra body k relevanci, citujte někoho z profesní organizace spojené s tématem.
- Ukažte více lidí z vaší firmy, kteří jsou s tématem spojeni – napříč strukturou (od manažerů až po lidi ve výrobě). Najděte každému vlastní unikátní úhel pohledu. Připojte k hlavnímu textu formou mini-rozhovoru (3 až 5 otázek).
- Najděte zajímavá data a připravte pár infografik, skvěle to oživí dlouhý text. Historie daného tématu, čísla z veřejně dostupných zdrojů nebo vaše vlastní data budou to pravé.
- Propojte to celé dohromady a rozvrhněte si, jak byste to poskládali na stránky. Předejte text po jazykové korektuře a všechny další materiály svému grafikovi. Klidně použijte fotky z kvalitní fotobanky, pokud nemáte vlastní.
📝 Checklist
✓ hlavní text k vybranému tématu
✓ shrnující infobox + alespoň jeden další k přidruženému tématu
✓ infografika: (vlastní) data
✓ mini-interview s dalším respondentem s jiným úhlem pohledu
Časová náročnost: 5/5
Finanční náročnost: 3/5
Délka: 5/5
💡 Tajný tip 💡
Kde brát veřejně dostupná data? Pro čísla z Česka prohledejte web ČSÚ nebo své profesní organizace. Na čísla ze zahraničí je skvělý třeba Statista.